Vrijwilligersbeleid
De vakantie zit er bijna op en het nieuwe seizoen staat voor de deur. SVA wenst jullie allemaal een sportief, succesvol en gezellig seizoen 2023/2024!
Inmiddels beginnen we aan het 3e seizoen in ons prachtige MFC de Molenstreek. Vanaf de start van het MFC op 13 augustus 2021 wordt het MFC gerund en onderhouden door heel veel vrijwilligers en (sinds kort) 2 betaalde beheerders. Het MFC bestaat omdat vrijwilligers zich inzetten om er iets moois van te maken. Zonder de vele vrijwilligers heeft het MFC geen bestaansrecht en zouden wij geen plek hebben om te sporten en gezellig samen te komen!
Met de Hoofdgebruikers en de overige gebruikers zijn afspraken gemaakt over de inzet van vrijwilligers in het sportcafé. De hoofdgebruikers van het MFC zijn: - VV Zevenhuizen (Voetbal) - KV Sparta (Korfbal) - SVA (Tennis, Volleybal, Badminton en Zumba) - Concordia
De hoofdgebruikers hebben zich verplicht om vrijwilligers te werven voor hun eigen activiteiten en voor ondersteuning bij andere activiteiten in het sportcafé.Tot op heden ging dit op vrijwillige basis. In de afgelopen 2 seizoenen is gebleken dat te weinig mensen zich hebben aangemeld als vrijwilliger voor het sportcafé en dat daardoor steeds dezelfde mensen de diensten hebben ingevuld. Om die reden hebben het bestuur van het MFC en de besturen van de hoofdgebruikers recentelijk afgesproken dat iedere hoofdgebruiker (naar rato van het gebruik en de grootte van de vereniging) verplicht is een aantal diensten in te vullen.
Het MFC is 7 dagen per week geopend en er zijn veel vrijwilligers nodig om alles te kunnen realiseren. De diensten van het sportcafé die dienen te worden ingevuld zijn verdeeld over de doordeweekse avonden en het weekend (overdag en ’s avonds). De duur van een dienst is maximaal 4 uur, maar kan ook korter zijn. Per week dienen er 32 diensten te worden ingevuld. Het overgrote deel van de diensten wordt ingevuld door VV Zevenhuizen en KV Sparta; hetgeen nu ook al het geval is. Op basis van het aantal activiteiten en de grootte van de vereniging komt dit voor SVA neer op 2 diensten per week. Onze vereniging telt op dit moment 95 leden. Dit betekent dat ieder lid jaarlijks 1x een dienst moet draaien.
De beheerders van het MFC stellen het rooster op met daarin de benodigde diensten. De coördinatiegroep, bestaande uit afgevaardigden van de hoofdgebruikers, zorgt vervolgens gezamenlijk voor een verdeling van de diensten over de hoofdgebruikers volgens de afgesproken naar rato verdeling. De SVA coördinator deelt daarna de SVA leden in op deze diensten en informeert deze leden tijdig. Onervaren vrijwilligers worden nooit alleen ingedeeld, maar altijd samen met een ervaren vrijwilliger. Indien een lid verhinderd is, dient hij/zij zelf voor vervanging te zorgen.
Zodra het rooster voor de komende 2 maanden gereed is, zal de Coördinatiegroep de indeling van de vrijwilligers van de diverse verenigingen bekend maken. Vervolgens zal de coördinator van SVA de leden informeren die voor deze periode worden aangewezen om een dienst te draaien.
Laten we dit met elkaar op een leuke en gezellige wijze invullen.
SVA-bestuur Iekje Hut – secretaris Marijke van Bergen – penningmeester Dieuwke Zoutman – ledenadministratie Anja de Reus – voorzitter
|